29 бер. 2016 р.

АНГЛІЙСЬКА – ДІТЯМ: ЩО ТРЕБА ЗНАТИ БАТЬКАМ

Ми заручилися підтримкою трьох досвідчених викладачів, щоб розповісти, як найкраще організувати процес навчання для наймолодших дітей, школярів та підлітків.
В якому віці починати. Є дві суперечливі точки зору: одна говорить про те, що дітей потрібно якомога раніше долучати до англійської, прихильники іншої радять починати навчання не раніше першого класу.
Серед аргументів «за» – так званий вік лінгвістичної геніальності: вважається, що до 5 років діти надзвичайно легко сприймають та запам’ятовують нові слова, вимову та все, що стосується говоріння. Зрештою, в цьому віці всі люди успішно опанували рідну мову.
«Вивчення мови треба починати якомога раніше, тому що це не тільки лінгвістичні заняття, вони розвивають всебічно: це дрібна та велика моторика, соціалізація, танці, музика, плюс море позитивних емоцій, – пояснює викладач і методист дитячих центрів «Англійська Хелен Дорон» Олександра Пасхал. – Через ігри дитина пізнає себе, навколишній світ, що робить навчання легким і захопливим».
Вагомий аргумент «проти» наводять психологи та логопеди: вони радять не вводити в лінгвістичний раціон дитини нову мову доти, доки не опанована рідна. Це означає впевнено висловлювати свої думки, читати та чітко і правильно вимовляти звуки. Інакше, кажуть спеціалісти, є ризик, що фонетичні особливості англійської зіпсують правильну вимову українських слів, і в подальшому дитині буде складніше навчитися читати й писати.
ДОШКІЛЬНЯТА (ВІД 3 ДО 6-7 РОКІВ)
Все дуже індивідуально, але процес пізнання для дітей настільки ж природний, як сон і харчування. І якщо ви бачите, що дитина проявляє інтерес до нової інформації, почніть з чогось простого: назвіть кілька побутових речей їх англійськими іменами, проспівайте англійську колискову, грайте в ігри, де присутні елементи  іншомовної лексики. До 6-7 років важливий не накопичений багаж знань, а сприятлива атмосфера. «Дуже важливе значення має середовище, у якому виховується дитина, – підсумовує Лілія Сучкова, викладач англійської мови дитячого клубу «Okeshka International». – Якщо з раннього дитинства малюки чують різну мову, то в старшому віці вона легше засвоюється і вони не сприймають її як чужу».
Занурення в іншомовне середовище можливе навіть вдома, якщо батьки розмовляють англійською. Нехай вона звучить при спілкуванні та під час режимних моментів: підйому, зарядки, сніданку і т.д. І обов’язково робіть англійською те, що подобається малечі: читайте улюблені казки, дивіться мультфільми, співайте пісні і грайте, грайте, грайте. Таким чином мова непомітно стане невід’ємною частиною життя малюка.
Але дієвим може бути лише просте спілкування, застерігає Лілія: «Якщо хтось із батьків почне вчити англійську разом з дитиною як викладач, дитина може це не сприймати як навчання і не дуже хотіти цього, тому що батьки виконують для неї іншу функцію, і це нормально». В такому разі можна звернутися до професійного викладача. Притому орієнтуватися в першу чергу слід не на ідеальну вимову, а на педагогічні здібності людини. Під час занять один-на-один вона знайде індивідуальний підхід до дитини, врахує її здібності і можливості, підбере різні засоби для сприйняття та засвоєння інформації.

Групові заняття теж дають позитивний результат, адже до 6 років одне з пріоритетних завдань маленької людини – отримати соціальні навички та навчитися спілкуванню. Вже в 3-4 роки можна відправити дитину в спеціальний дитсадок чи центр раннього розвитку з уроками англійської. Навчання разом з іншими малюками проходить весело та допомагає вбити відразу двох зайців: дізнатися про гарні манери, навчитися висловлювати власні потреби та познайомитися з іншою мовою.
Найдієвішими методами і прийомами навчання, на думку Сучкової, є наочні (спостереження, екскурсії, розглядання предметів, картин і картинок, перегляд  діафільмів, кінофільмів), словесні (наприклад, яскрава розповідь викладача, що викликає бажання обмінятися враженнями) та практичні методи ігрового характеру. І найкраще вони працюють в комбінації. «Займатися з дитиною можна хоч кожного дня, – каже Лілія. – Оптимально – протягом 35-45 хвилин, і обов’язково впродовж заняття повинна бути зміна діяльності, щоб малюк був зацікавлений».
МОЛОДША ТА СЕРЕДНЯ ШКОЛА (ВІД 6-7 ДО 12-13 РОКІВ)
Хоча з 7 років запам’ятовувати слова трохи складніше, ніж в дошкільному віці, є безперечний плюс: з першого класу діти вже розуміють, що таке навчання, та опрацьовують інформацію свідомо. Якщо є потреба в індивідуальних заняттях, їх можна поєднати з курсами: перші допоможуть підтягнути окремі моменти та закрити пробіли в знаннях, а в конкурентному середовищі групи можна буде виконувати цікаві завдання. В цей час можна скласти перший кембриджський іспит: рівень Young Learner Starters передбачає 350-400 слів в активному словнику. Після того, як дитина досягне середнього рівня знань, можна спробувати відправити її до мовного табору.
Діти молодшого та середнього шкільного віку швидко втомлюються і втрачають концентрацію, тому необхідно часто змінювати завдання. Найефективніші види діяльності для них – це різні види ігор, вікторини, прослуховування та запам’ятовування пісень, вивчення віршів на ритміку мови. Гарно спрацює й гейміфікація – застосування ігрових механік. Якщо впровадити в навчання знаки відмінності й різні статуcи, бейджі чи гарні наклейки на підручник, це мотивуватиме дітей виконувати завдання якнайкраще. Комунікативні ігри, підготовка самостійних проектів, індивідуальні творчі завдання та командні ігри також приведуть до мети.
Школярам потрібно зосередитися на розвитку чотирьох навичок. «З дітьми молодшого шкільного віку дуже важливо працювати над говорінням та слуханням, оскільки завдяки своїм віковим властивостям вони в першу чергу пізнають, а потім намагаються відтворити мовні елементи, – каже Анжеліка Боженко, викладач англійської та іспанської мов, методист школи англійської мови «Оксфорд клас». – Наступним етапом є навчання письму та читанню. Оскільки в англійській мові є багато правил читання, цьому слід приділити велику увагу».
Олександра Пасхал виділяє ключові моменти в навчанні. Для молодших школярів – це розвиток навичок говоріння на цікаві дитині теми (введення діалогів, монологів), правильне написання слів, сприйняття інформації на слух та її відтворення (аудіювання). В середніх класах варто постійно розширювати словниковий запас, розвивати вільне говоріння та обов’язково приділяти увагу граматичним конструкціям. «Але не самим граматичним правилам, як робили раніше, а їх відпрацюванню в діалогах, ігрових індивідуальних або групових завданнях», – впевнена Олександра. А написання робіт на задану чи вільну тему привчає дітей думати відразу іншою мовою.
Чим можуть допомогти батьки? Хоча б раз на тиждень читати з дитиною книжку англійською мовою та в ігровій формі вчити слова за методом карток – за 2-3 заняття на тиждень можна запам’ятати 20-20 слів.
ПІДЛІТКИ (ВІД 12-13 ДО 17 РОКІВ)
Безумовна перевага віку – самостійність, готовність до навчання та внутрішня мотивація. Особливо у старших підлітків, які, наприклад, хочуть вступити до престижного ВНЗ чи мріють про цікаву роботу. На цьому етапі ефективними будуть як індивідуальні уроки з вчителем, так і групові заняття в колі однолітків. Тільки в старших класах, якщо стоїть завдання відшліфувати мову, поглибити знання або скласти міжнародний іспит, батькам є сенс витрачатися на серйозну мовну школу.
«В сучасному світі досить важко зацікавити підлітків без використання комп’ютерних технологій на уроці» – зізнається Анжеліка Боженко. – Щоб навчання було ефективним, їх потрібно мотивувати. І найкраще брати до уваги власні інтереси дітей. Наприклад, вони набагато краще засвоять певну граматичну конструкцію, якщо прослухають та проспівають сучасну англомовну пісню, в якій ця конструкція використовується». Наейфективнішим, на думку Анжеліки, буде поєднання академічних прийомів, стандартних учбових матеріалів та роботи в невеликих групах – наприклад, розігрування ситуацій в магазині, в університеті. Відпрацьовувати потрібно одночасно всі навички.
Олександра Пасхал розповідає: «Читати і обговорювати літературу мовою оригіналу, активно розвивати ораторську майстерність, поглиблено працювати з неадаптованими аудіо-, відео- та друкованими матеріалами (художні та науково-популярні фільми, пісні, історії, фрагменти новин, статті з газет тощо) – це дає всебічне знання мови та лексики різних тематик, що і називається поглибленням активного лексичного запасу». Потрібно продовжувати писати твори – вони допомагають оформлювати індивідуальні думки англійською та готуватися до іспитів, причому як до міжнародних Cambridge, Peasron, TOEFL, IELTS, так і до ЗНО.


Немає коментарів:

Дописати коментар