1.
Сутність
та ефективність сучасного уроку англійської мови.
Часто
діти запитують: “А для чого вчити іноземну мову?” Питання для них зовсім
природне і просте, але дуже складне для того, кому його ставлять. Відповідь на
нього повинен дати урок. Вважаю, що
сучасний урок англійської мови повинен розвивати комунікативну компетенцію,
мотивувати роздуми та висловлювання учнів

Мета вчителя – засвоїти питальну
форму англійського речення. Розігрують ситуацію магазину, де діти ставлять
питання продавцю з метою вибрати собі покупку. Товари- від книги чи сукні до
автомобіля- представлені в малюнках.
Що
найбільше впливає на успішність? Кваліфікація вчителя? Бажання дитини вчитись?
Чи можливо рівень розвитку однокласників? Результати американського соціолога
Коумена Джеймса виявились однозначними. Усе важливе…..Але найважливішим є КЛАС.
В уміло організованому колективі на уроці кожен працює на кожного. Справа
вчителя – допомогти класу вміло організуватись на уроках. Напевно в цьому й
полягає секрет кращих вчителів, що уміють СТВОРИТИ КЛАС.
Як
художник навчається змішувати фарби, музикант навчається етюдів, журналіст
опановує прийоми мовлення, так і вчитель змішує фарби, засвоює прийоми- однак
це педагогічні фарби і прийоми….Кожен учитель – майстер, віртуоз. Він повинен
максимально використовувати можливості, знання, інтереси самих учнів з метою
підвищення результативності.
Бо
професіоналізм поважають усі. І учням, особливо старшокласникам, теж необхідно переконатись
у тому, що вчитель досконало володіє предметом. Кожна дія вчителя, кожне його
слово має мотивувати учнів до вивчення предмету. Для цього існує проста
педагогічна формула:
ü Демонструвати
свій приклад, виконуючи творче чи складне завдання;
ü Інколи
виходити за межі підручника й предмету;
ü Використовувати ситуації, де діти можуть йому
допомогти своїми знаннями;
ü Планувати
урок так, щоб кожен його етап зацікавлював дітей все більше і більше.
Формування
позитивної мотивації повинне розглядатися вчителем як спеціальне завдання. Як
правило, мотиви пов'язані з пізнавальними інтересами учнів, потребою в
оволодінні новими знаннями, навичками, уміннями. Але перша й природня потреба
вивчаючих іноземну мову - комунікація. Тут велику увагу слід приділити
створенню Portfolio.
Для
організації сприятливого клімату, що орієнтує учнів на комунікацію, необхідно
вибирати такі форми уроку, які будуть стимулювати діяльність учнів.
Досвід
викладачів і дослідження педагогів-новаторів показали, що нестандартні форми
проведення уроків теж підтримують інтерес учнів до предмета і підвищують
мотивацію навчання. Головною перевагою
нестандартних форм уроків є розвиток і вдосконалювання соціокультурної
компетенції учнів, формування самостійної творчої особистості, розширення в
порівнянні з базовим рівнем знань про культурну спадщину країн досліджуваної
мови.
Сучасному
вчителю важливо знати новітні методи викладання іноземної мови, спеціальні
навчальні техніки та прийоми, щоб оптимально підібрати той чи інший метод
викладання відповідно до рівня знань, потреб та інтересів учнів.
Специфіка
іноземної мови як навчального предмета полягає в тому, що спілкування є не
тільки кінцевою метою навчання, а і засобом її досягнення. Саме вчитель робить
усе можливе і неможливе для цього.
Оскільки мова залишається єдиною універсальною
базою мислення, знання іноземної мови слід розглядати з погляду вдосконалення
інтелектуальних здібностей (пам’яті, уяви, критичного, логічного, креативного
мислення). Творчість є найвищим виявом розвитку людського розуму. Творча
здібність — це здатність дивуватися й пізнавати, уміння знаходити рішення в
нестандартних ситуаціях, це спрямованість на відкриття нового і здатність
глибокого усвідомлення свого досвіду. Завдяки творчій діяльності в дитини
розвивається здатність самостійно реалізувати свої можливості, самореалізація
веде до особистісного зростання.
Реалізація цієї ідеї неможлива без розробки та
впровадження відповідних технологій навчання. Школа має бути не підготовкою до
життя, школа має бути життям. Досягнути цього можливо за рахунок інноваційного
підходу, створюючи інтерактивне середовище. Слово інтерактив (пер. з
англійської іnter — «взаємний», асt — «діяти») означає взаємодію. Інтерактивний
метод — це спосіб взаємодії з учнями через бесіду, діалог.
Сучасні
інноваційні технології в освіті — це використання інформаційних та
комунікаційних технологій у навчанні, проектна робота в навчанні, робота з
навчальними комп’ютерними й мультимедійними програмами, дистанційні технології
в навчанні іноземних мов, створення презентацій у програмному середовищі
Microsoft PowerPoint, використання ресурсів всесвітньої мережі Інтернет.
Основними
принцами сучасних методів є: рух від цілого до окремого, орієнтація занять на
учня, цілеспрямованість та змістовність занять, їх спрямованість на досягнення
соціальної взаємодії за наявності віри вчителя в успіх своїх учнів, інтеграція
мови та засвоєння її за допомогою знань з інших галузей наук.
Сучасна комунікативна методика пропонує широке
впровадження в навчальний процес активних нестандартних методів і форм роботи
для кращого свідомого засвоєння матеріалу. На практиці досить ефективними
виявилися такі форми роботи: індивідуальна, парна, групова й робота в команді.
Під
час різних видів роботи учні стають перед проблемою поповнення знань,
лексичного запасу чи комунікативних умінь, тому вони активізують свою
діяльність та в процесі спілкування намагаються вирішити дані питання. Це
позитивно впливає на розвиток мислення та уважності учнів, зацікавлює їх та
стимулює до співпраці.
Тому всі вправи й завдання повинні бути
комунікативно виправданими дефіцитом інформації, вибором та реакцією
(Information gap, choice, feedback). Для їх виконання учні потребуватимуть
додаткової інформації, докладатимуть певних зусиль для її досягнення та в такий
спосіб зможуть краще та ефективніше організувати свою діяльність.
Найбільш ефективними є такі форми парної та
групової роботи:
внутрішні
(зовнішні) кола (inside / outside circles);
мозковий
штурм (brain storm);
читання
зигзагом (jigsaw reading);
обмін
думками (think-pair-share);
парні
інтерв’ю (pair-interviews) та інші.
Сучасний
урок англійської мови повинен бути щоразу іншим, спрямованим на активізацію
навчально-пізнавальної діяльності учнів,
глибоко зачіпляти емоційно-мотиваційну сферу, формувати дух
змагальності, збуджувати творчі сили, розвивати творче мислення.
Для
цього вчитель може використовувати :
ü Інтегровані
уроки;
ü Проек-уроки;
ü Бінарні
уроки;
ü Інтернет-уроки;
ü Урок-конференція;
ü Урок—ділова
гра;
ü Урок-журнал
(Додаток 6), та ін.
Сучасний
урок англійської мови має містити такі дидактичні умови, які сприятимуть
підвищенню якості знань
Однією
з умов, що сприяють підвищенню якості знань
учнів є емоційне налаштування особистості на виконання завдань. Доцільно
встановити ділову атмосферу на уроці, діловий стиль вчителя і учнів, відносин
учнів один з одним. Потрібна чуткість вчителя, його прагнення допомогти учню
дати максимально повну, правильну і самостійну відповідь, підтримка під час
подолання перешкоди, порада при застосуванні знань на практиці.
Другою умовою
є постійне введення вчителем елементів творчості, самостійного пошуку,
проведення різних форм процесу навчання, використання такого наочного матеріалу
(Додаток 7), який «змушує» дитину
вступити в діалог. Ефективність взаємодії вчителя і учнів різко знижується,
якщо на уроці чи на виховному заході спрацьовує установка на виявлення
авторитарності. Щоб не допустити педагогічних помилок вчителю необхідно
використовувати самоконтроль своїх дій. Велику роль відіграють комунікативні
здібності вчителя, створення атмосфери співтворчості та співпраці. Творчо
активний педагог постійно знаходиться в стані пошуку нових методів, форм подачі
матеріалу, намагається по-новому поглянути на урок, як основну форму навчальної роботи, підводити старі методи
роботи на якісно новий рівень.
Третьою умовою є використання індивідуального підходу
у навчанні: наприклад, дуже важливо залучати до розумової праці учнів, які
виявляють байдужість до навчання. Для таких невстигаючих учнів слід створити
спеціальні ситуації успіху, свідомо підбираючи такі індивідуальні завдання, які
в даний момент вони можуть легко виконати, активно заохочуючи їх перші успіхи.
Пережита при цьому радість стимулює учнів на нові зусилля.
Індивідуальний
підхід - це принцип педагогіки, згідно з яким у навчально-виховній роботі з
колективом дітей досягається педагогічний вплив на кожну дитину, який
ґрунтується на знанні її особистих рис і умов життя.
Підводячи
підсумок, можна сказати, що сучасний урок іноземної мови - органічна комбінація створення, розвитку й
виховання особистості. Такі уроки мають бути
творчими й незвичайними, а найголовніше - ефективними.
Немає коментарів:
Дописати коментар