Єднання освіти, влади і громади – саме таким є
гасло швейцарсько-українського проекту «Розвиток громадянських компетентностей
в Україні» (DOCCU). Нині добігає завершення чергова його фаза, що тривала два
роки, проте надалі він не лише не згортається, а навпаки – розширюється.
Основна
ідея проекту – впровадження освіти для демократичного громадянства та освіти з
прав людини (ОДГ/ОПЛ) у практику не лише навчальних закладів, а й органів
влади. Передбачається створення середовища, в якому пріоритетами є верховенство
права та права людини, гендерна рівність, збалансований розподіл повноважень та
економічна стабільність. Проект реалізується в Україні в рамках Швейцарської
стратегії співробітництва для нашої країни на 2015– 2018 роки. Як зазначає
керівник проекту зі швейцарської сторони Рольф Голлоб, «дієве громадянське
суспільство – це практична основа децентралізації влади та залучення людей до
реального управління і на рівні місцевих громад, і на регіональному й
загальнодержавному рівні. Це той досвід, який Швейцарія здобувала понад 100
років і тепер радо поділиться ним з українцями».
Партнерами з реалізації проекту в Україні є
Національна академія державного управління при Президенті України (саме цей
заклад є координатором), Міністерство освіти і науки, Національне агентство
України з питань державної служби, Київський і Одеський ОІППО. Саме Київщина й
Одещина стали пілотними регіонами, де проект втілюється через систему
післядипломної освіти вчителів і керівників шкіл, а також систему навчання
державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.
Тема ОДГ/ОПЛ є новою навіть для Європи, де
впроваджується не більше ніж 10–12 років. До речі, Рольф Голлоб є фактично
одним з ініціаторів втілення ідей демократичного громадянства на рівні Ради
Європи. Нагадаємо: ця міжнародна інституція 2010 року прийняла Хартію з освіти
для демократичного громадянства та освіти з прав людини.
– Дитина здобуває життєві навички, навчаючись
не тільки в навчальному закладі, а й у родині, громаді, тому нам потрібно
створювати демократичне середовище, – переконана керівник проекту в Україні,
завідувач кафедри управління освітою НАДУ Наталія Протасова.
Перший компонент проекту – підготовка
педагогів шкіл і позашкілля. Також навчанням охоплені представники районних
методичних кабінетів. Проект «озброює» вчителів новими підходами, методиками
демократичного викладання, які передбачають важливість власної думки учня, його
індивідуальності.
Заняття для фахівців у тренінговій формі
проводяться в рамках планового підвищення кваліфікації. За два роки від початку
масштабного впровадження таке навчання вже пройшли вісім тисяч педагогів. У рамках проекту було створено унікальні
навчальні програми, що базуються на тренінговій основі.
– Оскільки ОДГ/ОПЛ не є окремим навчальним
предметом, специфіка цього матеріалу полягає
у його використанні на будь-якому уроці для дітей будь-якого віку, –
розповідає Наталія Протасова.
Другий компонент проекту передбачає підготовку
директорів, зокрема, прищеплення принципів демократичного урядування в школі.
«І в класі, і в навчальному закладі треба створювати атмосферу, що стимулювала
б розвиток демократичних компетентностей у наших дітей і молоді, сприяла
переходу на новий характер взаємин між учнями, вчителями й адміністрацією
закладу», – зазначає Наталія Протасова.
Загалом понад 420 керівників шкіл пілотних
областей пройшли навчання в рамках професійних курсів підвищення кваліфікації з
ОДГ/ОПЛ та реалізовують проект у своїх навчальних закладах.
Школа не функціонує в ізольованому світі, а
працює в умовах реальної громади – міста чи села. У контексті децентралізації,
що триває в Україні, підвищення активності громад – питання надзвичайно
актуальне. Отже, третій компонент проекту DOCCU передбачає підготовку державних
службовців і представників місцевого самоврядування, причому не лише тих, хто
працює у сфері освіти.
За останні два роки проведено серію тренінгів
для викладачів системи підвищення кваліфікації державних службовців, розроблено
навчальні програми. Вже більше 10 тисяч державних службовців підготовлено в
рамках цього проекту за два роки.
Окремих модулів з ОДГ/ОПЛ у навчальному плані
підвищення кваліфікації немає, але цей матеріал вплітається в навчальні
дисципліни, що викладаються державним службовцям.
У рамках проекту видано низку посібників із
серії «Живемо в демократії», авторами цих посібників є швейцарські фахівці. В
Україні її перекладено українською та російською мовами. Також найближчим часом
буде видано збірку найкращих практик із розвитку громадянських компетентностей
у державних службовців і представників місцевого самоврядування.
Немає коментарів:
Дописати коментар