21 лип. 2016 р.

Швейцарія – Україна. Освіта для демократичного суспільства

Єднання освіти, влади і громади – саме таким є гасло швейцарсько-українського проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» (DOCCU). Нині добігає завершення чергова його фаза, що тривала два роки, проте надалі він не лише не згортається, а навпаки – розширюється.

 Основна ідея проекту – впровадження освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини (ОДГ/ОПЛ) у практику не лише навчальних закладів, а й органів влади. Передбачається створення середовища, в якому пріоритетами є верховенство права та права людини, гендерна рівність, збалансований розподіл повноважень та економічна стабільність. Проект реалізується в Україні в рамках Швейцарської стратегії співробітництва для нашої країни на 2015– 2018 роки. Як зазначає керівник проекту зі швейцарської сторони Рольф Голлоб, «дієве громадянське суспільство – це практична основа децентралізації влади та залучення людей до реального управління і на рівні місцевих громад, і на регіональному й загальнодержавному рівні. Це той досвід, який Швейцарія здобувала понад 100 років і тепер радо поділиться ним з українцями».
Партнерами з реалізації проекту в Україні є Національна академія державного управління при Президенті України (саме цей заклад є координатором), Міністерство освіти і науки, Національне агентство України з питань державної служби, Київський і Одеський ОІППО. Саме Київщина й Одещина стали пілотними регіонами, де проект втілюється через систему післядипломної освіти вчителів і керівників шкіл, а також систему навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.
Тема ОДГ/ОПЛ є новою навіть для Європи, де впроваджується не більше ніж 10–12 років. До речі, Рольф Голлоб є фактично одним з ініціаторів втілення ідей демократичного громадянства на рівні Ради Європи. Нагадаємо: ця міжнародна інституція 2010 року прийняла Хартію з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини.
– Дитина здобуває життєві навички, навчаючись не тільки в навчальному закладі, а й у родині, громаді, тому нам потрібно створювати демократичне середовище, – переконана керівник проекту в Україні, завідувач кафедри управління освітою НАДУ Наталія Протасова.
Перший компонент проекту – підготовка педагогів шкіл і позашкілля. Також навчанням охоплені представники районних методичних кабінетів. Проект «озброює» вчителів новими підходами, методиками демократичного викладання, які передбачають важливість власної думки учня, його індивідуальності.
Заняття для фахівців у тренінговій формі проводяться в рамках планового підвищення кваліфікації. За два роки від початку масштабного впровадження таке навчання вже пройшли вісім тисяч педагогів.  У рамках проекту було створено унікальні навчальні програми, що базуються на тренінговій основі.
– Оскільки ОДГ/ОПЛ не є окремим навчальним предметом, специфіка цього матеріалу полягає  у його використанні на будь-якому уроці для дітей будь-якого віку, – розповідає Наталія Протасова.
Другий компонент проекту передбачає підготовку директорів, зокрема, прищеплення принципів демократичного урядування в школі. «І в класі, і в навчальному закладі треба створювати атмосферу, що стимулювала б розвиток демократичних компетентностей у наших дітей і молоді, сприяла переходу на новий характер взаємин між учнями, вчителями й адміністрацією закладу», – зазначає Наталія Протасова.
Загалом понад 420 керівників шкіл пілотних областей пройшли навчання в рамках професійних курсів підвищення кваліфікації з ОДГ/ОПЛ та реалізовують проект у своїх навчальних закладах.
Школа не функціонує в ізольованому світі, а працює в умовах реальної громади – міста чи села. У контексті децентралізації, що триває в Україні, підвищення активності громад – питання надзвичайно актуальне. Отже, третій компонент проекту DOCCU передбачає підготовку державних службовців і представників місцевого самоврядування, причому не лише тих, хто працює у сфері освіти.
За останні два роки проведено серію тренінгів для викладачів системи підвищення кваліфікації державних службовців, розроблено навчальні програми. Вже більше 10 тисяч державних службовців підготовлено в рамках цього проекту за два роки.
Окремих модулів з ОДГ/ОПЛ у навчальному плані підвищення кваліфікації немає, але цей матеріал вплітається в навчальні дисципліни, що викладаються державним службовцям.
У рамках проекту видано низку посібників із серії «Живемо в демократії», авторами цих посібників є швейцарські фахівці. В Україні її перекладено українською та російською мовами. Також найближчим часом буде видано збірку найкращих практик із розвитку громадянських компетентностей у державних службовців і представників місцевого самоврядування.


Немає коментарів:

Дописати коментар